Hyves lanceert vandaag zijn nieuwe site, die een uitvloeisel is van een vernieuwde strategie. Eigen content en materiaal van leden en partners komt prominenter naar voren. “We faciliteren het gesprek van de dag”, zegt directeur Marc de Vries.
Vandaag gaat de nieuwe versie van Hyves.nl live. De site krijgt niet enkel een nieuw jasje. Het is vooral het onderliggende concept dat onderhanden is genomen. Algemeen directeur Marc de Vries:
“Hyves groeit uit van een vriendennetwerk naar een contentnetwerk. Aanvullend op alles wat er speelt bij vrienden kan de gebruiker meepraten over dat wat er speelt in Nederland. Hyves gaat mensen met gelijke interesses met elkaar verbinden en brengt volgens eigen zeggen meer verdieping.
De kiem voor de nieuwe strategie werd drie jaar geleden al gelegd. Toen begon de leiding al na te denken over hoe de toekomst van Hyves er uit zou zien. In die dagen hadden vijf miljoen Nederlanders zich al aangemeld. In de drie daarop volgende jaren groeide het ledenbestand tot rond de elf miljoen. Ongeveer de helft van hen is actief.
Wil de site verder groeien, dan kan dat niet meer met ledengroei. Dat specifieke getal is dan ook al lang niet meer de belangrijkste maatstaf die De Vries en zijn team hanteren. “De gemiddelde tijd op de site. Dat is waar we naar kijken. Daar word ik aan het begin van iedere dag over geïnformeerd.”
De Vries: “We hebben drie thema’s gedefinieerd rondom welke we onze nieuwe activiteiten uitbouwen: nieuws, entertainment en sport. Dat zijn de onderwerpen die mensen bezighouden op Hyves. Die gesprekken willen we faciliteren. Ter illustratie: het merendeel van alle gesprekken over The Voice of Holland vond plaats op ons platform.” Die positie als ‘centrale kletsplek’ wil hij uitbouwen. Dat moet tot meer en langere gebruikerssessies leiden. “Op Hyves is er altijd iets om over te praten”, aldus de Vries.
De overname door Telegraaf Media Groep kwam daarom niet ongelegen. De uitgeverij biedt immers een zee van content waar Hyves uit kan putten voor zijn nieuwe strategie. De onderwerpen die op dit moment leven onder het Nederlandse publiek worden prominent gepresenteerd op de vernieuwde site. “We gaan meer content integreren en discussies clusteren. Op zo’n manier willen we gebeurtenissen en evenementen langer laten duren.”
“Om een voorbeeld te geven. Als het Nederlands elftal volgende week speelt, kunnen we daar nu al over gaan berichten. Net voor en tijdens de wedstrijd zelf kunnen we ervaringen van de fans belichten en in de dagen erna nog verder doorkletsen.” In de traditionele media wordt die gelegenheid amper of niet genomen.
De tweekoppige redactie van Hyves gaat samenwerken met die van TMG-dochter Spits. Daarnaast sloot de site samenwerkingsverbanden met organisaties als Eredivisie Live, KNVB, NOC*NSF en verscheidene artiesten. Kleine groepen fans van clubs of artiesten worden nu al uitgenodigd om live bij evenementen aanwezig te zijn. Vervolgens delen ze hun persoonlijke ervaringen in tekst en beeld.
Samenwerkingen met Telegraafdochters liggen voor de hand. En daar wordt ook aan gewerkt. “Per titel zoeken we naar het juiste en passende model. Daar hebben we de tijd ook voor. We spreken met Groupdeal, Sky Radio en het ligt voor de hand met bijvoorbeeld Jaap.nl, Relatieplanet.nl en Speurders.nl te werken. Met Telesport werken we al samen en realiseerden we Hyves.nl/voetbal.”
Ook commercieel gezien biedt de focus op meer unieke content kansen. “Een contentomgeving kan ook een aantrekkelijke omgeving voor sponsors zijn.”
Over de opkomst van Facebook in Nederland: “Dat is inderdaad een hele grote speler waar we in omvang niet mee kunnen concurreren. Maar wij zijn ook een van de weinige bedrijven die overeind blijft in de landen waar Facebook ook actief is, met een hogere tijdsbesteding per gebruiker. Ik denk dan ook dat verschillende sociale netwerken naast elkaar zullen bestaan. De een sluit de ander niet uit, relevantie voor de gebruiker is daarbij het sleutelwoord.”
Mobiel internet is de volgende uitdaging voor De Vries. Steeds meer mensen gebruiken de mobiele apps en het mobiele web om de site te gebruiken. “Op de vaste website heeft men de tijd om content te creëren en publiceren. Mobiel echter is men overwegend bezig informatie te consumeren.” Naarmate mobiele dragers steeds populairder worden, kan de ‘creatieve kant’ van het platform onder druk komen te staan. Het uitbouwen van het contentnetwerk op mobiele devices kan zorgen voor blijvend hoge participatie. Onze omarming van HTML5 zorgt daarbij dat we alle ontwikkelingen snel kunnen ontsluiten op alle verschillende platformen.
Bron: Emerce
door: Erwin Boogert